Friday, June 19, 2009

Bertemu sahabat lama - Mohd Muhibbuddin b Sulaiman Bukhari.

Selepas solat jumaat, aku terus keluar dari masjid utk pulang ke rumah utk urusan yang lain. Tika hendak menyarung selipar, ternampak kelibat sahabat lamaku di Kolej Islam. Mohd Muhibbuddin b Sulaiman Bokhari. Sahabt lamu ku di Kolej Islam. Kami cuma berlainan kelas semasa menengah atas. Kenalan kami memanggil “mubib” kpd beliau. Entahla, mungkin mesra dihati mereka dan sedap dipanggil barangkali. =) Banyak kenangan semasa tingkatan lima bersama beliau dan sahabat-sahbat lain.

Serasaku sudah dekat dua tahun tidak bertemu beliau.Memang ku tahu beliau tinggal di kawasan Gombak.Tapi tidak kuduga akan berjumpanya disini. Ku menyapanya. Kami mebgambil kesempatan yang ada untuk bertanya khabar. Beliau sekarang cuti semester. Kali terakhir kami berbual ketika beliau di Pusat Asasi Sains Universiti Malaya (PASUM). Ketika itu, ku masih di Tingkatan Enam. Banyak dibualkan bersama. Yalah, lama tak jumpa. Beliau banyak bertanya rakan-rakan Kolej Islam di UIA. Sihatkah mereka?Pengajian bagaimana? Banyak beliau ambil perkembangan rakan-rakan satu batch kami di Kolej Islam. Terbaru, sahabat kami Amir Abd Razak telah selamat melangsungkan walimah di Sg Buloh. Beliau juga tidak kesempatan pergi bersama. Hanya melihat foto-foto perkahwinan di dalam blog agaknya.

Sekarang beliau hanya duduk di rumah sepenuh masa. Beliau tercari-cari usrah semasa cuti sem kerana di UM beliau ada juga mengikuti usrah di sana. Tapi disini beliau tak tahu nk berjumpa dengan siapa. Masa banyak beliau luangkan mengikuti kuliah-kuliah di masjid2 terdekat. Alangkah dahaganya beliau terhadap ilmu dan suasana Islam walaupun jurusan yang beliau ambil di UM tidak berkaitan dengan Islam dan suasana pembelajaran bercampur lelaki dan perempuan, ditambah dengan non-muslim.
Pertemuan kami diakhiri selepas kira-kira 15 minit. Cuaca pun mendung.Seakan hujan bakal menjengah. Beliau berjalan kaki pulang kerana rumahnya dekat dengan masjid. Moga kami berjumpa lagi akan dating. InsyaAllah. (uaa)

No comments:

Post a Comment