Thursday, June 25, 2009

Haji - Jimak / Bersetubuh Dalam Ihram

Para fuqaha telah bersepakat bahawa jimak dalam ihram adalah suatu perbuatan jenayah. Tetapi bukan bermakna di sini, jimak adalah salah di segi syariat, bahkan jika berzina adalah lebih besar dosanya. Dan perbahasan jimak disini adalah bagi mereka yang sudah berumah tangga dan berzina adalah di luar skop perbincangan utk entri kali ini.

Dibahagikan tiga keadaan jimak dalam ihram:
1. Sebelum wuquf di Arafah.
2. Selepas wuquf dan sebelum tahalul awal (tahalul pertama)
3. Selepas wuquf di Arafah dan tahalul awal sahaja.


Mari kita lihat masalah pertama: jimak ketika sebelum wukuf di Arafah


Para ulamak telah sepakat bahawa barangsiapa yg berjimak sebelum wukuf di Arafah maka hajinya adlah fasad iaitu rosak. Maka wajib ke atasnya tiga (3) perkara:

Yang pertama:
Meneruskan hajinya sehingga habis semua rukun2 dan wajib2 haji. Firman Allah s.w.t:
وأتموا الحج والعمرة لله.
"Dan sempurnakanlah haji dan umrah kerana Allah"
Ayat ini merupakan dalil kepada tidak memisahkan yang sah dan rosak nya haji.

Yang kedua:
Mengerjakan haji yang baru pada masa akan datang bagi menggantikan haji yang rosak. Diharuskan juda memisahkan pasangan suami isteri ketika mengerjakan qada haji sejak ihram lagi menurut pandangan 3 imam (Syafie, Hanafi dan Hambali). Bagi imam Maliki, beliau mewajibkan kedua suami isteri berpisah sejak keluar dari rumah untuk pergi menunaikan haji sebgai langkan pencegahan (سدّ الذريعة) agar tidak terjebak lagi dengan perkara sebelum ini.Perkara ini tidak diriwayatkan dalam mana2 qaul sahabat (kata-kata sahabat). Ini menunjukkan bahawa tidak wajib utk berpisah dan harus sahaja.

Yang ketiga:
Melakukan sembelihan sebagai hadiah semasa qada' haji. Menurut mazhab hnafi seekor kambing. Menurut mazhab yg lain (syafie, hambali dan maliki) tidak harus seekor kambing tetapi seekor unta samaada jantan atau betina.

Mazhab Hanafi mengambil dalil utk sembelih seekor kambing daripada athar dari salah seorang sahabat Rasullullah yg mewajibkan seekor kambing.


Masalah Kedua:Jimak Selepas Wukuf tetapi sebelum Tahalul Awal.

Menurut mazhab Hanafi, haji tidak rosak bagi masalah di atas tetapi wajib untuk menyedekah seekor unta.Hujah beliau dengan mengambil hadith Rasulullah "الحج عرفة" dan sabda baginda yang lain, "وقد وقف بعرفة قبل ذلك ليلاً أو نهاراً فقد تمّ حجّه"

Tetapi menurut mazhab Maliki, Syafie, dan Hambali, hajinya rosak dan wajib juga utk menyedekah seekor unta juga.Merujuk Ulamak Syafie dengan hadith riwayat Ibnu Umar ra: "أن رجلاً سأله فقال: إنّي وقعت على امراتي ونحن محرمان؟ فقال : أفسدْتَ حجَّكَ، انطلق أنت وأهلك مع الناس فاقضوا ما يقضون، وحلّ إذا حلّوا، فإذا كان في العام المقبل، فاحجج أنت وامرأتُكَ، وأهديا هديًا، فإن لم تجدا فصوما ثلاثة أيام في الحج وسبعة إذا رجعتم

Ini merupakan dalil bagi mazhab selain Syafie. JIka tidak mampu utk menyembelih seekor kambing maka, berpuasalah tiga hari semasa haji dan tujuh hari selepas menunaikan haji.

Masalah Ketiga: Jimak Selepas Tahalul Awal.

Para fuqaha bersepakat bahawa hajinya tidak rosak tetapi terdapat khilaf dari segi pembayaran dam(hadiah).

Menurut Hanafi, Syafie, dan Hambali, wajib keatasnya seekor kambing mengambil dalil "لخفة الجناية لوجود التحلل في حق غير النساء"

Dan berkata Maliki dan sebhagian fuqaha Syafie dan Hambali iaitu wajib seekor unta. Wallahualam.

No comments:

Post a Comment