Friday, September 6, 2013

3 Amalan yang Baik diamalkan di Bulan Syawal

Bulan Syawal merupakan bulan meraikan kemenangan setelah sebulan bermujahadah berpuasa, menahan lapar, dahaga dan nafsu daripada perkara yang dilarang Allah s.w.t. Maka, umat Islam meraikan dengan pelbagai juadah dan ziarah mahabah ke rumah sanak saudara dan rakan taulan.

Namun, kita juga kena beringat disebalik kegembiraan itu, kita perlu beringat-ingat agar tidak berlaku pembaziran dan tidak keterlaluan dalam menyambut kegembiraan yang dibenarkan syarak.

Di sini, ada 3 amalan yang ingin dikongsi yang baik diamalkan di bulan Syawal.

1. Memberi hadiah kepada saudara mara dan rakan taulan. Budaya ini agar janggal ditemui di Malaysia akan tetapi amat dianjurkan oleh Islam kerana Rasulullah s.a.w pernah bersabda;

تهادوا وتحبّوا
"Berilah hadiah, dan kamu akan saling kasih-mengasihi"

Adat orang menerima hadiah pasti akan gembira walaupun sekecil-kecil pemberian daripada pemberi kerana ia menjadi fitrah manusia yang suka apabila menerima pemberian daripada sesiapa pun. Antara pemberian hadiah yang boleh atau pernah diamalkan adalah dengan memberi duit raya kepada kanak-kanak/orang tua, memberi kuih/makanan ketika ziarah menziarah dan sebagainya.

2. Berpuasa 6 hari di bulan Syawal. Amalan ini biasanya dipandang enteng sesetengah daripada kita kerana menganggap ia sebagai amalan yang mudah kerna kita sudah melalui 30 hari fasa puasa di bulan Ramadhan, maka kita akan menganggap ia mudah dilakukan kerna ia hanya 6 hari. Natijahnya ia dikesampingkan hinggakan kita tidak melakukan walaupun sudah dihujung Syawal.

3. Bermaaf-maafan. Ya, bermaaf-maaf seperti mudah dilakukan tetapi ia berat nak dilafazkan kerana keegoan dalam diri yang masih membukam. Ambil lah peluang menziarahi sanak saudara dan kawan kawan dengan maaf memaafi antara satu sama lain. Sifat ini amat mulia disisi agama dan menjadikan masyarakat senantiasa hidup dalam biah harmoni dan berkasih sayang serta berlapang dada/husnu zon dalam pergaulan seharian.


No comments:

Post a Comment