يَأُيُّهَا الَّذِيْنَ ءَامَنُوا إِنْ جَاءَكُمْ فَاسِقٌ
بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا أَنْ تُصِيْبُوا قَومًا بِجَهَالَةٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى
مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِينَ
"Wahai orang-orang beriman! Jika datang kepadamu orang fasik yang membawa sesuatu berita, maka telitilah kebenarannya, agar kamu tidak mencelakakan suatu kaum kerana kebodohan(kejahilan), yang akhirnya kamu menyesali perbuatanmu itu."
Surah
ini diturunkan di Madinah yang mana sebahagian ulamak memberi nama lain bagi
surah al-Hujurat ialah surah al-Akhlak.
Ayat ini diturunkan
apabila diriwayatkan dalam satu hadith: Setelah perang Bani Mushthaliq
dinyatakan selesai, Rasulullah saw membahagi-bahagikan ghanimah(harta rampasan
perang) dan tawanan kepada kaum muslimin. Tawanan itu diserahkan untuk menjadi hamba.
Tawanan yang menjadi hak Rasulullah adalah Juwairiyah, anak pemimpin Bani
Musthaliq. Dan Rasulullah saw tidak menjadikan Juwairiyah sebagai hamba, tetapi
Rasulullah menikahinya.
Tindakan Rasulullah ini mendorong para shahabat kemudian membebaskan para budak yang berasal dari Bani Mushthaliq. Dan di sisi lain, tindakan Rasulullah saw menikahi Juwairiyah binti al-Harits ini membuat al-Harits bin Dirar merasa mendapatkan penghormatan yang sangat tinggi. Maka ketika al-Harits ini mengunjungi Rasulullah saw, beliau mengajaknya untuk masuk Islam. Berbeza dengan sikap sebelumnya, al-Harits mudah saja untuk menerima tawaran Rasulullah saw untuk masuk Islam.
Tindakan Rasulullah ini mendorong para shahabat kemudian membebaskan para budak yang berasal dari Bani Mushthaliq. Dan di sisi lain, tindakan Rasulullah saw menikahi Juwairiyah binti al-Harits ini membuat al-Harits bin Dirar merasa mendapatkan penghormatan yang sangat tinggi. Maka ketika al-Harits ini mengunjungi Rasulullah saw, beliau mengajaknya untuk masuk Islam. Berbeza dengan sikap sebelumnya, al-Harits mudah saja untuk menerima tawaran Rasulullah saw untuk masuk Islam.
Sesudah masuk Islam Rasulullah saw memerintahkan
al-Harits untuk mengajak kabilahnya masuk Islam dan membayar zakat. Al-Harits
pun menyatakan kesediaan dan kesanggupannya. Kepada Rasulullah, Al-Harits
menyatakan, “Saya akan pulang ke kampung saya untuk mengajak orang untuk masuk
Islam dan membayar zakat dan bila sudah sampai waktunya, kirimkanlah utusan
untuk mengambilnya.”
Namun ketika kaum Bani Musthaliq sudah menerima Islam, dan zakat sudah banyak dikumpulkan sedang waktu yang disepakati oleh Rasul untuk mengambil zakat telah tiba, ternyata utusan beliau belum juga datang. Maka Al-Harits merasa bimbang kalau-kalau ada sesuatu yang tidak berkenan di hati Rasulullah saw. yang menyebabkan beliau tidak kunjung mengirimkan utusan. Al-Harits bimbang kalau persoalan ini akan memberi persepsi buruk terhadapnya dan kaumnya.
Setelah melalui musyawarah dengan tokoh-tokoh Bani Musthaliq, al-Harits merasa harus berjumpa Rasulullah saw, bukannya menanti kedatangan utusan beliau yang akan mengambil zakat. Dan keberangkatan ke Madinah dipimpin sendiri oleh al-harits dan diikuti oleh serombongan tokoh bani Musthaliq, untuk menyerahkan zakat itu kepada Nabi.
Sementara itu, dalam waktu yang hampir bersamaan Rasulullah saw. mengutus Al-Walid bin Uqbah untuk mengambil zakat yang telah dikumpulkan al-Harits. Di tengah Jalan al-Walid melihat al-Harits beserta sejumlah orang berjalan menuju Madinah. Atas dasar permusuhan semasa jahiliyah antara dirinya dengan al-Harits, timbul rasa gentar di hati Al-Walid, jangan-jangan al-Harits akan menyerang dirinya. Karena itulah kemudian ia berbalik kembali ke Madinah dan menyampaikan laporan yang tidak benar.
Al-Walid melaporkan kepada Rasulullah saw bahwa Al-Harits tidak mahu menyerahkan zakat, bahkan ia akan dibunuhnya. Rasulullah saw tidak langsung begitu saja percaya, beliau pun mengutus lagi beberapa sahabat yang lain untuk menemui Al-Harits. Ketika utusan itu bertemu dengan Al-Harits, ia berkata,
Namun ketika kaum Bani Musthaliq sudah menerima Islam, dan zakat sudah banyak dikumpulkan sedang waktu yang disepakati oleh Rasul untuk mengambil zakat telah tiba, ternyata utusan beliau belum juga datang. Maka Al-Harits merasa bimbang kalau-kalau ada sesuatu yang tidak berkenan di hati Rasulullah saw. yang menyebabkan beliau tidak kunjung mengirimkan utusan. Al-Harits bimbang kalau persoalan ini akan memberi persepsi buruk terhadapnya dan kaumnya.
Setelah melalui musyawarah dengan tokoh-tokoh Bani Musthaliq, al-Harits merasa harus berjumpa Rasulullah saw, bukannya menanti kedatangan utusan beliau yang akan mengambil zakat. Dan keberangkatan ke Madinah dipimpin sendiri oleh al-harits dan diikuti oleh serombongan tokoh bani Musthaliq, untuk menyerahkan zakat itu kepada Nabi.
Sementara itu, dalam waktu yang hampir bersamaan Rasulullah saw. mengutus Al-Walid bin Uqbah untuk mengambil zakat yang telah dikumpulkan al-Harits. Di tengah Jalan al-Walid melihat al-Harits beserta sejumlah orang berjalan menuju Madinah. Atas dasar permusuhan semasa jahiliyah antara dirinya dengan al-Harits, timbul rasa gentar di hati Al-Walid, jangan-jangan al-Harits akan menyerang dirinya. Karena itulah kemudian ia berbalik kembali ke Madinah dan menyampaikan laporan yang tidak benar.
Al-Walid melaporkan kepada Rasulullah saw bahwa Al-Harits tidak mahu menyerahkan zakat, bahkan ia akan dibunuhnya. Rasulullah saw tidak langsung begitu saja percaya, beliau pun mengutus lagi beberapa sahabat yang lain untuk menemui Al-Harits. Ketika utusan itu bertemu dengan Al-Harits, ia berkata,
“Kami
diutus Rasulullah saw untuk bertemu denganmu.”
Al-Harits
bertanya, “Ada apa?”
Utusan
Rasulullah itupun menjawab, “Sesungguhnya Rasulullah saw telah mengutus
Al-Walid bin Uqbah, untuk mengambil zakat, lalu ia mengatakan bahwa engkau
tidak mahu menyerahkan zakat bahkan mahu membunuhnya.”
Al-Harits
menjawab, “Demi Allah yang telah mengutus Muhammad dengan sebenar-benarnya, aku
tidak melihatnya dan tidak ada yang datang kepadaku.”
Maka
ketika mereka sampai kepada Nabi saw., beliau pun bertanya, “Apakah benar
engkau menolak untuk membayarkan zakat dan hendak membunuh utusanku?”
“Demi
Allah yang telah mengutusmu dengan sebenar-benarnya, aku tidak berbuat
demikian.”
Maka
turunlah ayat tersebut untuk membenarkan pengakuan al-Harits.
Kefahaman Ayat.
Secara
mudah untuk kita faham bahawa ayat ini memerintahkan orang-orang beriman untuk
menyelidik, memeriksa dan tidak terburu-buru melontarkan tuduhan jika mereka di
bawa khabar atau cerita oleh seseorang yang fasik. Tindakan menyiasat terlebih
dahulu sesuatu berita perlu agar kita tidak menjadi orang bodoh atau jahil
sebagaimana ditimbulkan di akhir ayat ini supaya menjauhi kejahilan ini kerana
kelak pada suatu masa kita akan menyesal dengan perbuatan kita dengan sepenuh
sesalan.
Namun,
timbul pula persoalan tentang siapa yang dikatakan atau yang mempunyai ciri-ciri
fasiq? Fasiq menurut para ulama’ ialah mereka yang melakukan dosa-dosa besar
dan sudah tentu orang kafir tergolongan dari kalanagn fasiq kerana secara nyata
mereka menyekutukan Allah s.w.t
Begitu
juga dengan persoalan penyesalan dalam ayat ini. Apakah begitu besar atau
dahsyat penyesalan bagi yang akan dialami akibat daripada menyebarkan berita
kurang pasti atau dengan lebih mudah kita faham berita palsu? Ya, dalam hadith
yang dinyatakan di atas telah disebut bahawa persepsi negatif dalam diri akan
memakan diri dan menampakkan keburukan orang sesama muslim di mata muslim yang
lain.
Nah,
ini suatu kezaliman atas sahabat atau muslim yang lain!
1. Jangan
mudah mempercayai berita-berita atau bahasa moden sekarang adalah gosip
yang mudah sampai kepada kita terutamanya melibatkan aib seseorang.
2. Berita
yang seakan yakin akan kebenarannya perlu diteliti dan mendapat kepastian dari
sumber yang sah bukannya disebarkan berita tersebut dengan tujuan mencari
simpati, publisiti atau sengaja/tidak sengaja mencari kesalahan orang lain
dengan niat yang pelbagai seperti hasad dengki, amarah, tidak puas hati dan
seumpamanya.
3. Jika
wujud keraguan dalam berita/khabar angin/rumours tentang sesuatu perkara
hendaklah dijauhi dan dibuang jauh-jauh kerana ianya akan menjerumus kepada
perpecahan dan penyesalan. Contoh mudah adalah apabila kita mensyaki seseorang
berzina tetapi tidak ada cukup 4 orang saksi dan orang kita syaki melakukannya
pun tidak pernah mengakuinya, mengapa harus kita buruk sangka dan menyebarkan
berita yang tidak tentu betul? Sudah tentu akan menimbulkan persengketaan
antara muslim dan mewujudkan biah atau suasana yang tidak kondusif dalam
masyarakat Islam. Ingat kebenaran tertegak, jika ia betul-betul terjadi.!
4. Segeralah
menyesal dan memohon ampun kepada Allah jika tersilap dalam berbicara atau menyebarkan
berita yang salah atau fitnah. Juga jangan lupa memohon maaf kepada tuan punya
badan kerana perbuatan memfitnah lebih keji daripada membunuh! Pepatah orang
tua mengatakan: Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya.
Sesal dulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya.
Kesimpulannya,
Rasulullah menyeru kita supaya kurangkan bercakapa hal orang lain terutamanya
melibatkan aib sesama muslim. Gosip atau berita yang datang boleh menjadi
fitnah jika tidak mempunyai bukti atau asas yang kukuh. Yang lebih baik, kita
menjauhi perbuatan bercakap hal orang. Orang Islam perlu kehadapan dengan
melakukan perkara yang berfaedah dan memajukan Islam itu sendiri daripada
menyebarkan gosip tidak tentu fasal yang akhirnya merugikan diri dan
mencemarkan Islam sebagai cara hidup kita.
أَلَا أُنَبِّئُكُمْ بِأَكْبَرِ
الْكَبَائِرِ قَالَ قَوْلُ الزُّورِ أَوْ قَالَ شَهَادَةُ الزُّورِ
“Mahukah
kalian aku beritahukan tentang dosa besar yang paling besar, lalu beliau
menjelaskan, kata-kata dusta atau kesaksian dusta” (HR al-Bukhari dan Muslim)
Anda
Buat Anda Dapat! Selamat Beramal! J
surah / surat : Al-Hujuraat Ayat : 6
ReplyDeleteyaa ayyuhaa alladziina aamanuu in jaa-akum faasiqun binaba-in fatabayyanuu an tushiibuu qawman bijahaalatin fatushbihuu 'alaa maa fa'altum naadimiina
6. Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu.
Surat al-Hujurat secara keseluruhan membimbing kehidupan bermasyarakat yang Islami. Surat ini mengajarkan bagaimana bersikap yang benar terhadap Rasulullah, bagaimana bersikap yang baik terhadap sesama mukmin, dan juga mengajarkan kewajiban dan tanggung jawab terhadap masyarakat Islam. Petunjuk-petunjuk tersebut bertujuan untuk menjaga dan memelihara keutuhan masyarakat Islam, dijauhkan dari intrik-intrik musuh, maupun kecerobohan internal umat Islam yang membahayakan masyarakat Islam.
Turunnya ayat ini untuk mengajarkan kepada kaum muslimin agar berhati-hati dalam menerima berita dan informasi. Sebab informasi sangat menentukan mekanisme pengambilan keputusan, dan bahkan entitas keputusan itu sendiri. Keputusan yang salah akan menyebabkan semua pihak merasa menyesal. Pihak pembuat keputusan merasa menyesal karena keputusannya itu menyebabkan dirinya mendhalimi orang lain. Pihak yang menjadi korban pun tak kalah sengsaranya mendapatkan perlakuan yang dhalim. Maka jika ada informasi yang berasal dari seseorang yang integritas kepribadiannya diragukan harus diperiksa terlebih dahulu.
Perintah memeriksa ini diungkapkan oleh al-Qur’an dalam kata fatabayyanu. Makna kata tersebut akan semakin mantap kita fahami dengan memperhatikan bacaan al-Kisa’i dan Hamzah, yang membaca kata tersebut dengan fatatsabbatu. Kedua kata tersebut memiliki makna yang mirip. Asy-Syaukani di dalam Fath al-Qadir menjelaskan, tabayyun maknanya adalah memeriksa dengan teliti, sedangkan tatsabbut artinya tidak terburu-buru mengambil kesimpulan seraya melihat berita dan realitas yang ada sehingga jelas apa yang sesungguhnya terjadi. Atau dalam bahasa lain, berita itu harus dikonfirmasi, sehingga merasa yakin akan kebenaran informasi tersebut untuk dijadikan sebuah fakta.
Informasi yang perlu dikonfirmasikan adalah berita penting, yang berpengaruh secara signifikan terhadap nasib seseorang, yang dibawa oleh orang fasik. Tentang arti fasik, para ulama’ menjelaskan mereka adalah orang yang berbuat dosa besar. Sedang dosa besar itu sendiri adalah dosa yang ada hukuman di dunia, atau ada ancaman siksa di akhirat. Berdusta termasuk dalam salah satu dosa besar, berdasarkan sabda Rasulullah saw;
“Maukah kalian aku beritahukan tentang dosa besar yang paling besar, lalu beliau menjelaskan, kata-kata dusta atau kesaksian dusta” (HR al-Bukhari dan Muslim)
Sebenarnya persoalan dusta sebagai dosa besar atau dosa kecil tergantung pada masalah yang diberitakan secara dusta. Jika materi informasi tersebut menyangkut persoalan penting yang berimplikasi besar, maka berdusta bisa masuk kategori dosa besar. Tetapi jika persoalan yang disampaikan secara dusta itu persoalan sepele, dan tidak berimplikasi apa-apa, bisa masuk dosa kecil. Meskipun begitu, kebiasaan dusta itu sendiri adalah kebiasaan yang sangat tidak baik, sehingga di dalam bai’at Aqabah Rasulullah saw memasukkan unsur ‘tidak berdusta’ ke dalam salah satu point bai’at. Terlepas dari dosa besar atau dosa kecil, orang yang biasa berdusta menunjukkan bahwa kepribadiannya meragukan, sehingga kata-katanya tidak bisa dipercaya.
good
ReplyDelete